Warto wykorzystać możliwości jakie dają nam media społecznościowe a tutaj skupię się na serwisie Facebook. Jest dużo osób, które sobie świetnie radzą i budują w ten sposób swoje marki osobiste czy też biznesy ale jest też dosyć duża grupa osób, która nie wie jakie są możliwości i często myli pojęcia.

1. Profil osobisty inaczej prywatny

W serwisie Facebook wszystko zaczyna się właśnie od profilu osobistego, ponieważ bez niego nie można korzystać z innych funkcjonalności.

Jeżeli ktoś korzystając z wyszukiwarki wpisze nasze imię i nazwisko to zawsze profile osobiste wyskakują na samej górze wyszukiwania. Dlatego jeżeli zależy nam na tym aby pokazywać się bardziej profesjonalnie to profil ten powinien dawać efekt WOW.

Należy pamiętać też, że 95% rekruterów korzysta z serwisu Facebook i wyszukuje informacje o kandydatach do pracy. Sprawdzają jakie wrzucamy zdjęcia, co piszemy w postach czy też jak spędzamy czas. Profil osobisty po prostu pokazuje jakimi ludźmi jesteśmy i to od nas samych zależy jak chcemy aby inni nas widzieli. Jeżeli jesteś osobą, która poszukuje pracy a na profilu osobistym masz niezbyt wspierające zdjęcia, teksty, kontrowersyjne wypowiedzi albo w opisie masz „Szlachta nie pracuje” to raczej marne są twoje szanse na otrzymanie pracy.

Tutaj możesz ograniczać widoczność swoich niektórych postów. To oznacza, że np. jeżeli wrzucasz coś co niekoniecznie chcesz aby ujrzał cały świat, bo może są to jakieś zdjęcia z rodzinnej wycieczki to zmieniasz post na „dla znajomych” zamiast „publiczny”.
Ważna informacja to taka, że w znajomych możesz mieć maks. 5 tysięcy osób i nie masz możliwości planowania postów co oznacza, że jeżeli prowadzisz biznes to bardziej zainteresuje Cię opcja druga czyli prowadzenie własnej strony firmowej – fanpage.

2. Profil firmowy inaczej fanpage

Jeżeli zdecydujesz się na jego założenie to oczywiście oprócz tego, że nie założysz go jeżeli nie masz profilu osobistego musisz pamiętać o tym aby były one spójne.
Fanpage jest jak najbardziej biznesowy a na profilu osobistym jest więcej treści prywatnych i lifestyle lecz pamiętaj, że Twoi klienci będą trafiać i tu i tu więc nie strzel sobie w kolano, bo utrata zaufania może Cię wiele kosztować.

Profil prywatny jest jeden ale dobrą wiadomością jest to, że możesz mieć nieograniczoną liczbę fanpage. Oczywiście ze względu na poświęcenie czasu każdej ze stron firmowych a tym samym efektywność powinno się ograniczyć tę ilość ale jeżeli prowadzisz różnego rodzaju biznesy możesz prowadzić tych stron więcej.

To jest miejsce bardziej zawodowe, buduje Twój biznes i rozwój i daje również dodatkowe możliwości jakie profile osobiste nie mają a mianowicie liczba polubień może być nieograniczona co jak pamiętasz liczna znajomych na profilu osobistym wynosiła 5 tysięcy. Tutaj masz możliwość planowania postów więc jeżeli masz tylko czas to możesz zaplanować posty na np. tydzień do przodu czy nawet miesiąc.

Masz tu również możliwość wprowadzenia zakładki z usługami i sklepem oraz pokazania zakładki z Recenzjami.

3. Grupy

Tworzysz je po to aby skupić w niej osoby zainteresowane konkretnie danym tematem, który chcesz poruszać na grupie. Na fanpage możesz mieć bardzo dużo polubień ale część osób może być całkowicie nie zainteresowana tematami, które poruszasz. Grupa to też miejsce, gdzie dajemy więcej od siebie czyli po prostu dajemy większą wiedzę niż na stronie.
Jeżeli jesteś osobą, która zajmuje się kilkoma obszarami to możesz założyć kilka grup. Wygląda to tak, że jeżeli jesteś osobą, która interesuje się zdrowiem ale też urodą i księgowością to możesz założyć 3 odrębne grupy.

Grupa to również bezpieczeństwo. Często jest tak, że napiszesz post a nie będzie odzewu w postaci polubień czy komentarzy. Może się okazać, że ludzie nie będą chcieli publicznie się wypowiadać tylko z tego powodu, że nie chcą aby wszyscy to czytali albo są to sprawy problematyczne czy też krępujące. Grupę najlepiej zrobić zamkniętą, ponieważ grupa daje bezpieczeństwo. Jest to miejsce, w którym są tylko osoby zainteresowane tematem a to co w grupie nie wychodzi poza nią. Jeżeli na takiej grupie komentujesz czy lajkujesz to Twoi znajomi tego nie widzą no i w grupie ludzie czują się bardziej bezpieczni przez co bardziej są aktywni i więcej komentują.

Na grupie można też stworzyć swój regulamin, po to aby ludzie np. zachowywali się kulturalnie co zwiększa zaufanie itp. Musisz jednak pamiętać aby zasad z regulaminu się trzymać, ponieważ jeżeli znajdzie się tam np. hejt albo spam grupa powoli będzie umierać.

Pod względem biznesowym prowadzi się grupy aby właśnie skupić ludzi wokół danego tematu, nawiązywać relacje a to daje nam dużo lepsze statystyki jeżeli chodzi o sprzedaż produktów lub usług.

To są 3 możliwości jakie daje Ci Facebook. Jest ich oczywiście więcej ale na tych skup się w pierwszej kolejności. Załóż profil osobisty jeżeli jeszcze go nie masz, załóż fanpage i grupy. W odpowiedni sposób wprowadzona strategia działań da Ci wymierne biznesowe efekty.